de sluis verhaalt
Het was een zomeravond en windstil. Ik voer als lichtmatroos op het ms-Breda. Zij was van Amsterdam op weg naar de sluizen van IJmuiden. Vanwege het mooie weer bevond het merendeel van de bemanning zich aan dek.
Ook de machinist was uit zijn machinekamer gekomen en zat onderuit gezakt op een bankje.
De kapitein, de loods en de matroos van de wacht, Jan Bol mijn vriend, voorbeeld, steun en toeverlaat tijdens mijn avonturen op de grote vaart, waren op de brug.
De kapitein en de loods waren oude zeevaart-schoolvrienden en dat moest worden gevierd, zo hoorde ik later van Jan. Het was 20 augustus 1978, een uur of 8 in de avond. Hing er iets in de lucht? Neen, op een grote rode ondergaande zon boven Amsterdam na, hing er niets in de lucht.
De ms-Breda was een niet erg mooi schip. Het had ook nog eens een relatief kleine motor die vaak stuk ging. Het is handig om te weten dat als een scheepsdiesel van een zeeschip in zijn achteruit wordt gezet, eerst de motor wordt stilgezet, daarna worden tandwielen omgezet en wordt de motor opnieuw gestart. Dit starten gebeurt door perslucht boven de zuigers te laten ontsnappen. Hierdoor komen zij weer op gang.
Deze ontsnappende lucht geeft bij het verlaten van de schoorsteen een prachtig geluid. Maar dit terzijde.
Af en toe, niet vaak, ging er iets mis met die omzetting. Dan begon de diesel van de ms-Breda, nadat hij opnieuw was gestart, nukkig weer vooruit te draaien. En dit, terwijl de telegraaf op de brug dan 'achteruit' aanwees. We waren zo goed als helemaal de sluis binnen gedreven toen het gesis van de ontsnappende lucht klonk. Er ging een trilling door het schip en we begonnen weer vaart te maken. Blijkbaar wilde de loods ons voor in de sluis hebben dachten wij, de mannen aan dek. De kapitein schonk nog eens bij, 'weet jij nog die keer dat ....', en begon weer een herinnering op te halen. Na enige tijd ging er weer een rilling door het achterschip. Het schroefwater werd met groter wordende kracht weggeslagen en het, vrijwel ongeladen, schip 'schoot' nu welhaast naar voren. De machinist schrok wakker, herinnerde zich iets en rende terug naar zijn machinekamer. De Breda bewoog zich nu vastberaden, op halve kracht vooruit, de sluis verder in.
Ik realiseerde me dat er iets onomkeerbaar's ging gebeuren.
De voorste, nog dichte, sluisdeur kwam snel dichterbij. Achter deze deur lag het water van de Noordzee. Dit zou zo dadelijk, nadat we de sluisdeur hadden doorboord, ongestoord, via het Noordzee-kanaal, naar Amsterdam gaan lopen dacht ik. Ik verheugde me op wat zou gaan komen. Naar voren kijkend zag ik de bemanning in grote haast de 'bak' -het verhoogde voorschip- af komen gerend en gestruikeld. Dat zag er veelbelovend uit. Ik keek vervolgens naar achteren, naar Amsterdam en zijn rode zon. De sluisdeur aan die kant werd met grote snelheid dichtgeschoven. Hoewel dit er ook spannend uitzag vond ik het jammer: het had me leuk geleken om met schip en al binnen een half uur terug te spoelen naar Amsterdam, of wie weet Utrecht of nog verder. Maar de dichte deur zou dát gaan voorkomen. De arme kapitein had inmiddels wel in de gaten dat er iets heel erg mis aan het gaan was. Hij wist echter niets van het technisch gebrek van zijn schip. 'In wat voor een duivelse stroomversnelling ben ik nu toch, zo vlak voor mijn pensioen, terecht gekomen?' moet hij hebben gedacht. Ten einde raad gooide hij de motor op volle kracht achteruit. Dacht hij.
De laatste herinneringen zijn aan het geluid van de op vol vermogen draaiende scheepsdiesel, de paniekerige stem van de kapitein door de portofoon: 'LEKKO ANKERS!, LEKKO ANKERS!' (let go the anchors) - alsof die ankers op de betonnen bodem van de sluis nog iets hadden kunnen uitrichten - en aan het gekreun en gesteun waarmee de ms-Breda zich tenslotte in de sluisdeur boorde.
Daarna werd kapitein Wiersma op non-actief gesteld.
Jammer, want ik had nog wel even met hem willen doorvaren op die manier.
Blogarchief
- januari 2025 (1)
- december 2023 (2)
- september 2023 (1)
- september 2022 (2)
- april 2021 (2)
- maart 2021 (2)
- januari 2021 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (1)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (1)
- februari 2020 (1)
- januari 2020 (2)
- december 2019 (1)
- november 2019 (2)
- oktober 2019 (1)
- juli 2019 (3)
- mei 2019 (1)
- april 2019 (1)
- maart 2019 (3)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (1)
- december 2018 (4)
- november 2018 (1)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (2)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (1)
- april 2018 (1)
- maart 2018 (4)
- februari 2018 (2)
- januari 2018 (2)
- november 2017 (1)
- oktober 2017 (1)
- september 2017 (1)
- augustus 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (2)
- mei 2017 (2)
- april 2017 (1)
- maart 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- november 2016 (3)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (1)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (5)
- mei 2016 (11)
- april 2016 (8)
- maart 2016 (4)
- februari 2016 (3)
- januari 2016 (6)
- december 2015 (3)
- oktober 2015 (3)
- september 2015 (3)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (4)
- juni 2015 (1)
- april 2015 (1)
- maart 2015 (1)
- februari 2015 (3)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (4)
- oktober 2014 (1)
- september 2014 (1)
- december 2013 (1)
- november 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- april 2013 (1)
- maart 2013 (3)
- februari 2013 (1)
- januari 2013 (3)
- december 2012 (2)
- november 2012 (4)
- oktober 2012 (9)
- september 2012 (7)
- augustus 2012 (3)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (1)
- mei 2012 (6)
- april 2012 (4)
- maart 2012 (5)
- februari 2012 (7)
- januari 2012 (4)
- december 2011 (8)
- november 2011 (5)
- oktober 2011 (2)
- september 2011 (5)
- augustus 2011 (10)
- juli 2011 (4)
- juni 2011 (7)
- mei 2011 (5)
- april 2011 (12)
- maart 2011 (7)
- februari 2011 (1)
- januari 2011 (3)
- december 2010 (3)
- november 2010 (11)
- oktober 2010 (2)
- september 2010 (4)
- juli 2010 (1)
- april 2010 (1)
- maart 2010 (3)
- februari 2010 (5)
- januari 2010 (3)
- november 2009 (1)
- oktober 2009 (1)
- april 2009 (1)
- maart 2009 (1)
- januari 2009 (5)
- december 2008 (1)
- november 2008 (1)
- juli 2008 (1)
- april 2008 (1)
- februari 2008 (1)
- januari 2008 (1)
- november 2007 (1)
- mei 2007 (1)
- juni 2006 (1)
- juni 2005 (1)
- mei 2005 (1)
- maart 2005 (3)
- februari 2005 (2)
- januari 2005 (11)